Τηλ.: +30 2610 273 257, 2610 223 740
Fax:  +30 2610 223 740
Email: eesp@otenet.gr

Πλατεία Γεωργίου Α' 25
Πάτρα, 26221, Ελλάδα
    

Αποτελέσματα Σύσκεψης για το Παραεμπόριο

Πραγματοποιήθηκε σύσκεψη την Τετάρτη 8/2/2012 στα γραφεία του Ε.&Ε.Σ.Π. παρόντες ήταν: Κων. Μπουρδούλης Αντιδήμαρχος ,Γίωτα Δροσοπούλου Υπεύθυνη για θέματα εμπορίου & Λαϊκών Αγορών, Αναστάσιος Γαλάνης Προϊστάμενος τμήματος ΣΔΟΕ, Κων. Φανος Δ/ντης Αστυνομικής Διευθύνσεως Πατρών, Χρήστος Λαμπρόπουλος  Υποδιοικητής Β΄ Αστυνομικού Τμήματος Πατρών, Νικόλαος Κουνέλης εκπρόσωπος Διευθύνσεως Εμπορίου Ν. Αχαΐας, Ανδρέας Γκότσης Σύμβουλος Επιμελητηρίου Αχαΐας, Δημ. Νικολακόπουλος Γεν. Γραμματέας  Ο.Ε.Β.Ε.Σ.Ν.Α., Νατάσσα Καλούδη Πρόεδρος  Βιομηχανικών προϊόντων Λαϊκών Αγορών, Κων. Παναγόπουλος Γεν. Γραμματέας Βιομηχανικών προϊόντων Λαϊκών Αγορών και μέλη του Δ.Σ. του Ε.&Ε.Σ.Π. 

Αυτά που προέκυψαν από την συζήτηση είναι: 

  1. Η συνεργασία της Ελληνικής Αστυνομίας με την Δημοτική για την πάταξη του παρεμπορίου.
  2. Η βούληση του ΣΔΟΕ για έλεγχο αποθηκών και εδώ μπορεί να βοηθήσει κάθε πληροφορία για διακίνηση προϊόντων παρεμπορίου  στο τηλ. 2610-331241 τμήμα καταγγελιών ΣΔΟΕ ώρες 8:00 έως 15:00.
  3. Η επανεξέταση όλων των αδειών παραγωγών, βιομηχανικών ειδών από τη Δημοτική Αρχή. 

Ο Ε.&Ε.Σ.Π. θα παρακολουθεί στενά το θέμα ώστε να απαλλαγούμε απ΄ τη μάστιγα του παρεμπορίου. 

   Ακολουθεί το κείμενο εισήγησης του Προέδρου του Ε.&Ε.Σ.Π.

 Θα μπορούν να αποτελέσουν τόμους για το ιστορικό, οι παρεμβάσεις του Ε.& Ε.Σ.Π. και του συνδικαλιστικού κινήματος με τα έγγραφα, τις διαμαρτυρίες, τις προτάσεις, τις συσκέψεις τις επιτροπές που κατέληγαν στις καλές προθέσεις και βούληση των αρμοδίων αλλά χωρίς να επιλύεται το πρόβλημα.

Δυστυχώς και εδώ η πολιτεία ακολουθεί τη γενικότερη  λογική και πολιτική της να χτυπά πλάτες, να χαϊδεύει αυτιά, να δημιουργεί πολιτικούς φίλους, αλλά να μην μπαίνει ποτέ το μαχαίρι στο κόκαλο.

Προτάσεις υπάρχουν διαχρονικά από την εποχή της Δημαρχίας του κου Φλωράτου έως σήμερα σας τις αποστέλλουμε για να τις εκτιμήσετε και να μπουν όσοι θέλουν σε διάλογο με μια προϋπόθεση να έχει αρχή τέλος και αποτέλεσμα.

  Πέρασαν χρόνια για να ψηφισθεί ο τελευταίος Νόμος 3982/2011 όπου δίνεται το δικαίωμα στους ελεγκτικούς μηχανισμούς της άμεσης καταστροφής με σπρέι,  επιτόπου, των εμπορευμάτων .

Ε και; Όταν δεν υπάρχει πολιτική βούληση…..  Όταν  υπάρχει ατιμωρησία χωρίς την   ομπρέλα της δικαιοσύνης…..

Υπενθυμίζουμε όμως ότι οσάκις αυτό το γραφειοκρατικό, αγκυλωμένο, δυσκίνητο κράτος απεφάσιζε να λειτουργήσει εύρισκε τον τρόπο.

Κατά τους Ολυμπιακούς αγώνες 2004 πως εξαφανίσθηκαν ως δια μαγείας όλοι όσοι ασχολούταν με  το παρεμπόριο  απ΄ όλες τις ολυμπιακές πόλεις;

Στις Δημοτικές αρχές έχουμε καταθέσεις τις θέσεις μας για την καταπολέμηση του παρεμπορίου με μέτρα ιδιαίτερα στο χώρο της Λαϊκής όπου παρετηρείτο έξαρση του φαινομένου δεν κτυπήθηκε εκεί, εξαπλώθηκε με την ανοχή τους σ΄ όλη την πόλη.

Ένα άλλο σημείο επικίνδυνο που επισημαίνουμε είναι η διαπαιδαγώγηση της κοινωνίας που εκφράζει την συμπάθειά της όταν τα αρμόδια όργανα ελέγχουν τους παραοικονομούντες μη αντιλαμβανόμενοι ότι αποτελούν τα άκρα των πλοκαμιών διεθνών κέντρων μαφίας.

Με τα 25δις που διακινούνται στην παραοικονομία θα μπορούσε να προσφέρει σε όλους τους αναξιοπαθούντες, πρόσφυγες, μετανάστες κ.λ.π. το κράτος κοινωνική πολιτική, αλλά κάποιοι πλουταίνουν απ΄ την παραοικονομία και αυτοί φτάνουν ως τα Υπουργεία ………

Όσες φορές το θέμα πήγε στη Δικαιοσύνη λειτούργησε κατά τα γνωστά ανακρίσεις επί  ανακρίσεων ……..πολύ λάδι αλλά τηγανίτα μηδέν.

Το εμπόριο, εδώ και χρόνια, ζητά την «απελευθέρωση» του νόμιμου εμπορίου από την «ομηρεία» του παραεμπορίου, το οποίο συνιστά μία ακατάσχετη αιμορραγία για την ελληνική οικονομία και αγορά, αφού τα περισσότερα έσοδά του δεν παραμένουν εντός της χώρας. Το εμπόριο ανέκαθεν αντιλαμβανόταν και εξακολουθεί να αντιλαμβάνεται το παραεμπόριο ως ένα πρόβλημα πρώτης γραμμής, το οποίο χρειάζεται λύσεις που θα είναι αποτέλεσμα ευρείας διαβούλευσης και συνεργασίας ανάμεσα στους αρμόδιους και ενδιαφερόμενους φορείς. Η πολιτεία μετά από πολλά χρόνια αδράνειας, επιτέλους, δείχνει εμπράκτως, ότι διαθέτει την πολιτική βούληση να

                                                  - 2 -

 

βελτιώσει και να εφαρμόσει τους νόμους. Επιπλέον, αυτό που χρειαζόμαστε είναι ένα τολμηρό επιτελικό σχέδιο, από πλευράς αστυνομίας, το οποίο θα λαμβάνει υπ’ όψιν την ιδιαιτερότητα της κατάστασης που έχει διαμορφωθεί στα κέντρα των πόλεων, αλλά και θα εκπαιδεύει αστυνομικούς ικανούς να διαχειριστούν τέτοιου είδους καταστάσεις, με τη διαμόρφωση ενός «ειδικού τμήματος δίωξης παραεμπορίου» στο ΣΔΟΕ.

Είναι ιδιαίτερα σημαντική η τοποθέτηση με συστήματα έλεγχου φορτηγών και εμπορευματοκιβωτίων με ακτίνες Χ, στα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης. Σημειωτέον ότι η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα στην Ευρώπη και τα Βαλκάνια που στερείται συστημάτων ανίχνευσης ναρκωτικών ουσιών, λαθρεμπορίου, παραεμπορίου και λαθρομετανάστευσης. Τα οφέλη χρήσης πέραν της πρόληψης για τον εντοπισμό επικίνδυνων φορτίων (όπλων και εκρηκτικών) είναι η μεγιστοποίηση των εσόδων του Δημοσίου από την ανίχνευση απάτης και πάταξης του λαθρεμπορίου.

Σύμφωνα με την τελευταία Έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για  «την προστασία των δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας από τα Τελωνεία της Ε.Ε.», η Ελλάδα δεσμεύει ετησίως, περίπου 22.000.000 τεμάχια προϊόντων απομιμήσεων, αριθμός που την τοποθετεί στην κορυφή του αντίστοιχου πίνακα στο σύνολο των κρατών μελών της Ε.Ε.  Ακολουθούν η Ολλανδία, με κατασχεμένα πέρυσι 18 εκατ. αντικείμενα, η Ιταλία με 13 εκατ. και η Βουλγαρία με 11 εκατ.. Την ίδια στιγμή, ο ετήσιος αριθμός των σχετικών υποθέσεων στις οποίες παρενέβησαν οι ελληνικές τελωνειακές αρχές ξεπερνά τις 250. Από τη σχέση ανάμεσα σε αυτά τα δύο μεγέθη προκύπτει ο εξαιρετικά δυναμικός χαρακτήρας της εισροής προϊόντων απομιμήσεων από τα ελληνικά λιμάνια. Αξίζει να σημειωθεί ότι για το σύνολο των δεσμευμένων προϊόντων στην ΕΕ το 64,4% προέρχεται από την Κίνα, το 14.6% από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, το 4.5% από την Αίγυπτο και το 4.1% από την Κύπρο. Αυτό είναι ενδεικτικό για το μέγεθος του προβλήματος, αλλά και τη δυναμική διεύρυνσής του εάν δεν προωθηθούν άμεσα μέτρα.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, ενώ έχουν δοθεί περίπου 10.000 άδειες πλανόδιου εμπορίου, από τους ελέγχους προκύπτει ότι κυκλοφορούν περισσότεροι από 300.000 πλανόδιοι μικροπωλητές, ενώ μαζί με τους «νόμιμους» μαζεύονται στις παρυφές των παζαριών και παράνομοι οικονομικοί μετανάστες, οι οποίες πωλούν προϊόντα του παραεμπορίου, φυσικά χωρίς τιμολόγια αγοράς και ταμειακές μηχανές.

Από τους ελέγχους του υπουργείου διαπιστώνεται έκρηξη της παραβατικότητας και του παραεμπορίου, καθώς τα στοιχεία δείχνουν αύξηση κατά 200% των διαπιστωθεισών παραβάσεων, οι οποίες έφθασαν στις 1.354 το 2011, όταν το 2010 ήταν 452. Βέβαια θα πρέπει να υπογραμμιστεί ότι αυξήθηκε κατά 58%, μεταξύ του 2010-2011, ο αριθμός των κλιμακίων ελέγχων (έφτασαν τα 1.484), ενώ κατά 35% αυξήθηκε και το σύνολο των ελεγχόμενων επιχειρήσεων.

Μέσα στο 2011 ελέγχθηκαν για προϊόντα απομίμησης, περισσότερες από έξι χιλιάδες επιχειρήσεις όπως διεθνείς και ελληνικές αλυσίδες Σούπερ Μάρκετ, πολυκαταστήματα, υπαίθριες αγορές, καταστήματα εστίασης, εμπορικά καταστήματα και επιβλήθηκαν πρόστιμα που υπερβαίνουν το 1,2 εκ. ευρώ.

Τα δίκτυα διακίνησης προϊόντων απομιμήσεων είναι διεθνικά, αλληλοεπικαλύπτονται και με άλλες παράνομες δραστηριότητες, είναι διαρκώς εξελισσόμενα, λόγω της αξιοποίησης των Νέων Τεχνολογιών και εκμεταλλεύονται τα διάφορα ελεγκτικά κενά που εμφανίζονται σε κάθε χώρα.

Στην Ελλάδα, τα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης φαίνεται ότι συνιστούν τα κύρια κέντρα διακίνησης, ενώ τα λιμάνια της Πάτρας και της Ηγουμενίτσας, αλλά  και οι οδικές πύλες είναι οι πρώτοι υποδοχείς των φορτίων, από τις χώρες της Ε.Ε.

Η αντιμετώπιση των πολλαπλών προβλημάτων που γεννά το παραεμπόριο και η πάταξη της παραοικονομίας, η οποία στο σύνολό της εκτιμάται στο 30% του ΑΕΠ, δηλαδή 69 δις ευρώ, συνιστά ένα ζήτημα κεφαλαιώδους σημασίας, ιδίως στην πολύ

                                             - 3 -

 

δύσκολη δημοσιονομική κατάσταση που βρίσκεται η χώρα, όπου το ελληνικό κράτος αναζητά εναγωνίως πόρους.  Από αυτά περίπου τα 20-25 δις αντιστοιχούν μόνο στο παραεμπόριο.  Υπ’ αυτήν την έννοια, βασικός στόχος της Ελληνικής Πολιτείας θα πρέπει να είναι η είσπραξη δασμών, επιπλέον φόρων και ΦΠΑ τουλάχιστον 9 δις ευρώ ετησίως, χρήματα που χρειάζεται αλλά και δικαιούται. Αναφορικά με το λαθρεμπόριο απομιμήσεων, εκτιμάται  ότι ο τζίρος των προϊόντων μαϊμού ανέρχεται στα 8-9 δισ. ευρώ και όσον αφορά το ποσοστό κυκλοφορίας αυτών των προϊόντων, στην ένδυση-υπόδηση το ποσοστό ανέρχεται στο 20%, στα ηλεκτρικά είδη στο 10%, στα είδη δώρων (gadget) στο15%, στα ποτά-καπνό περίπου στο 2,5%, ενώ στα τρόφιμα το ποσοστό ακόμη είναι μη μετρήσιμο.

Σχετικά με τα άμεσα μέτρα που επιβάλλεται να ληφθούν για τη διασφάλιση του εισοδήματος του καταναλωτή και του μικρομεσαίου επιχειρηματία, πρέπει να υπάρξουν  ταυτόχρονες ενέργειες όπως:

·         Αποτελεσματικότερος έλεγχος στα τελωνεία κατά την είσοδο των προϊόντων αυτών στη χώρα μας και ιδίως στα μεγάλα λιμάνια με την χρήση σύγχρονων συστημάτων ελέγχου, για να αυξηθεί ο αριθμός των δεσμευόμενων προϊόντων,

·         Διενέργεια αυστηρών ελέγχων στις αποθήκες, που συγκεντρώνονται αυτά τα εμπορεύματα, καθώς και στο δίκτυο πώλησης, στα πεζοδρόμια, τους δρόμους, τις πλατείες, στους παράνομους μικροπωλητές, οι οποίοι τα προμηθεύουν στον καταναλωτή.

·         Απλοποίηση των διαδικασιών και εφαρμογή της ήδη υπάρχουσας νομοθεσίας, που προβλέπει την καταστροφή αυτών των προϊόντων, με ρίψη σε κάδους απορριμμάτων και χρήση ανεξίτηλου χρώματος από τη δημοτική αστυνομία και την ΕΛΑΣ.

Από την άλλη πλευρά, πρέπει να προωθηθούν άμεσα καμπάνιες ενημέρωσης των καταναλωτών για τους κινδύνους που ενέχουν τα προϊόντα απομιμήσεων, αλλά και για τις αρνητικές συνέπειες που έχει το παραεμπόριο για την ελληνική αγορά και την απασχόληση.

Σε μια περίοδο καταναλωτικής κρίσης, μας δίνεται μοναδική ευκαιρία, να ευαισθητοποιήσουμε, να ενημερώσουμε και να πείσουμε τους Έλληνες καταναλωτές ότι μπορούμε να ζήσουμε χωρίς προϊόντα παραποίησης και απομίμησης. Σε αυτό το πλαίσιο, ο Ε.&Ε.Σ.Π. και σύσσωμο το ελληνικό εμπόριο στηρίζει όλα εκείνα τα μέτρα πάταξης του παραεμπορίου και του λαθρεμπορίου, που λαμβάνονται και αναμένει πλέον μία αποτελεσματική αντιμετώπιση  του προβλήματος. Η μάχη είναι σκληρή, αλλά ελπίζουμε ότι  η έκβασή της αυτή τη φορά θα είναι επιτυχημένη.

 

Δημοτική Αρχή

 

     Λαϊκές Αγορές

 

       Η λειτουργία σε κεντρικούς δρόμους της πόλης άναρχα χωρίς σχεδιασμό και μελέτη δημιουργούν πολλά προβλήματα.

1.      Δυνατότητα παρείσφρησης ατόμων χωρίς άδεια.(παρεμπόριο).

2.      Έλλειψη δυνατότητας ελέγχου από ελεγκτικούς μηχανισμούς.

3.      Κυκλοφοριακά προβλήματα.

4.      Αποκλεισμός πυροσβεστικών και ασθενοφόρων κ.λ.π.

5.      Προβλήματα καθαριότητας στις γειτονιές.

• Προτείνουμε την λειτουργία δύο Δημοτικών αγορών με όλες τις συνθήκες που επιβάλλουν οι κανόνες υγιεινής λειτουργίας τους σε ευρωπαϊκά πρότυπα (είμεθα η μόνη πόλη που δεν έχει ούτε μία στεγασμένη Δημοτική αγορά).

Έως τότε προτείνουμε.

  1. Επανεξέταση των χώρων λειτουργίας των Λαϊκών αγορών.
  2. Επανέλεγχος όλων των αδειών (Ταμειακές μηχανές).
  3. Χωροθέτηση Λαϊκών Αγορών με συγκεκριμένες αριθμημένες θέσεις.

 

                                                          - 4 -

 

  1. Δημιουργία χώρου «ΚΙΟΣΚΙ» Δημοτικής Αρχής. Που θα συνεργάζονται οι φορείς, Δημοτική Αστυνομία , υπάλληλοι Δήμου, Αστυνομία κ.λ.π.
  2. Ομοιόμορφοι πάγκοι με σύγχρονες λειτουργίες, χημικές τουαλέτες κ.λ.π,
  3. Καθημερινοί εντατικοί έλεγχοι.
  4. Καμία νέα άδεια  (Βιομηχανικών Προϊόντων).
  5. Πιστή εφαρμογή των νόμων.

 

Η απελευθέρωση του θαλασσίου μετώπου δημιουργεί την ευκαιρία άμεσα απόφασης μεταφοράς της Λαϊκής Αγοράς που γίνεται στο κέντρο της πόλης Σάββατο (Αγ. Νικολάου και Κολοκοτρώνη) καθώς και η δημιουργία στεγασμένης Δημοτικής Αγοράς.

Η εναλλακτική πρόταση είναι δημιουργία Δημοτικής Αγοράς στον ΟΣΕ (Αγ. Διονυσίου, Αγ. Ανδρέα). Άμεσα να ξεκινήσει μελέτη για τους χώρους αυτούς και εντός τριμήνου να υπάρχει απόφαση για την κατασκευή.

Για το παρεμπόριο να μειωθεί ο αριθμός των Δημοτικών Αστυνομικών που ασχολούνται με τον έλεγχο της στάθμευσης και δημιουργία εκπαιδευμένων Δημοτικών Αστυνομικών στο κυνήγι του παρεμπορίου .

Η εξεύρεση Δημοτικών Αστυνομικών γίνεται με την διάθεση για έλεγχο της στάθμευσης ενός (1ος) Δημοτικού Αστυνομικού κατά δρόμο και όχι δύο (2).

Το ΣΔΟΕ επιθυμούμε να επιδείξει την κινητικότητα και δραστηριότητά του όχι στο να ανοίγει «θύρες ανοικτές» για έλεγχο επιχειρήσεων και νόμιμου στεγασμένου εμπορίου , αλλά να προχωρήσει βάση σχεδίου και αξιολογώντας πληροφορίες στην διάλυση δεκάδων αποθηκών της περιοχής .

Η Ελληνική Αστυνομία καλείται να συνδράμει στο έργο της πάταξης του παρεμπορίου ως ο νόμος ορίζει .

Τέλος ο Ε.&Ε.Σ.Π. θα παρακολουθεί – παρεμβαίνει μόνιμα με συνέχεια και συνέπεια κοινοποιώντας τα αποτελέσματα του έργου όλων , άλλως η σημερινή σύσκεψη δεν θα έχει κανένα νόημα.

Όταν υπάρχει βούληση και σχέδιο – υπάρχει και αποτέλεσμα.

Εν αναμονή αποτελεσμάτων

© 2016 Εμπορικός & Εισαγωγικός Σύλλογος Πατρών - ΕΕΣΠ. All Rights Reserved. Designed By Dynacomp S.A.

Search